آینه های روبرو



تئاتر خیابانی نمایشی اعتراض گونه و اجتماعی محسوب می‌شود. هنرمندان در اینگونه از نمایش‌ها معضلات و مشکلات اجتماعی را به تصویر می‌کشند. در واقع تئاتر خیابانی آیینه دغدغه‌ها و مشکلات مردم است.
تئاتر خیابانی به معنای امروزی، در کشور ما هنر جوانی محسوب می‌شود، البته اجرای نمایش در میان مردم از زمان قدیم رواج داشته که هر قوم و ملیتی مراسم و آیین مربوط به خود را در قالب نمایش به تصویر می‌کشید.
در اینجا بهتر است برای روشن شدن این قضیه دو گونه تئاترهایی که در محوطه باز به اجرا در می‌آید را از یکدیگر جدا کنیم. نمایش‌هایی که در خارج از سالن به نمایش گذاشته می‌شود به دو دسته میدانی و خیابانی تقسیم می‌شوند در واقع نمایش‌های آیینی که در زمان قدیم اجرا می‌شد از جمله تعزیه در شمار اینگونه نمایش‌ها قرار می‌گیرند. پیشینه تئاتر خیابانی به زمان جنگ جهانی بر می‌گردد در اوایل قرن بیستم به دنبال جنگ جهانی اول و انقلاب شوروی نمایش‌های خیابانی در اروپا از رونق بسیاری برخوردار شد. اینگونه از تئاتر با هدف تبلیغ و ترویج عقاید و آگاه کردن مردم و بیدار کردن حس انقلابی و مبارزه در برابر ظلم و بی عدالتی در میان عموم مردم به وجود آمد. بعد از جنگ جهانی دوم و بخصوص در دهه 1950 میلادی این روند سیر نزولی یافت تا اینکه جنبش دانشجویی فرانسه در اواخر سال‌های 60 و ظهور رادیکالیسم در اروپا به آن جان تازه‌ای بخشید.
تفاوت رویکرد این تئاتر با تئاترهای قبلی این بود که اگر در گذشته تئاتر خیابانی در دفاع از سرمایه‌داری برخاسته بود این‌بار بر ضد سرمایه‌داری جهانی سر برآورده بود.
بعد از جنگ ویتنام خیلی از این نمایش ها با هدف مخالفت با امپریالیسم جهانی شکل گرفت و به تدریج تأثیرات سیاسی در این نمایش‌ها کاهش پیدا کرد و جای خود را به دفاع از حقوق کارگران، سیاهان، زنان و اکنون مخالفت با جهانی‌سازی داد. در حال حاضر هزاران نمایش در صحنه‌های تئاتر جهان به اجرا درمی‌آیند تا حق و معنویت از دست رفته بشر معاصر را فریاد بزنند و باطل را محکوم کنند. انسان به بن بست رسیده در دنیای مدرن و رو به زوال امروزی، نیازمند رجوع به گذشته خویش است و در این راه بازگشت و توجه جدی به‌ آیین‌ها و مناسک دینی و مذهبی به عنوان منشاء واقعی هنر نمایش در جهان است و این گونه از تئاتر، انسان محور و خداگونه، تئاتری است که قادر است معنویت از دست رفته بشر معاصر را بازیابد.
تئاتر خیابانی، تئاتر اجتماعی و اعتراض گونه است و از دل مشکلات و مسائل اجتماعی بیرون می‌آید. چاشنی اینگونه تئاتر خلاقیت است. هنرمندی که در این زمینه فعالیت می‌کند باید به صورت کاملاً خلاقانه و موشکافانه به موضوع بپردازد. در واقع خلاقیت یکی از ارکان اصلی تئاتر خیابانی محسوب می‌شود که از ابتدا تا به امروز همراه این تئاتر بوده است. آنچه در تئاترخیابانی اهمیت فراوان دارد، مضمون نمایش است که می‌تواند برگرفته از واقعیت‌ها و مشکلات روزمره جامعه ما باشد و هرچه این مضامین با همه ی موشکافانه و عمیق بودنش ساده و عامیانه ابراز شود، برای مخاطب عام ملموس‌تر خواهد بود. در واقع تئاتر خیابانی باید آیینه‌ای از حرف‌ها و دردهای مردم باشد.



قسمت نظرات غیر فعال میباشد

یادداشت روز


وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است

برای برپایی کیفی‎تر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمی‎دهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانه‎ای مرکزی به‎صورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دوره‎های مختلف جشنواره به‎طور فعال‎تری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاه‎های توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان می‎شود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.

بسیاری از از آثار راه‎یافته به چنین جشنواره‎هایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آن‎ها به جشنواره‎های مختلف راه یافته‎اند، درحالی که می‎توان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاست‎گذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنواره‎ها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار می‎کند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیق‎تر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.

تناسب آثار با ماموریت‎های محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاک‎ها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاست‎ها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیبایی‎شناسی ارزیابی و داوری می‎شوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و به‎واسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استان‎ها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.

کشف استعدادهای جوان و هدایت آن‎ها مهمترین رسالت جشنواره‎های هنری است. اگر برپایی این جشنواره‎ها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر به‎منزله یک کار نمایشی است، اما اگر به‎صورت کیفی‎تر و دائمی‎تر باشد، می‎توان استعدادهای زیادی را در تمام حوزه‎های مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.

 

تولیدات مراکز استان


مصاحبه و گفتگو


گالری تصاویر


فراخوان جشنواره